Monday 28 February 2011

Hur skriver ni, i dåtid eller i nutid?

Att det är sån skillnad på att skriva i nu eller i dåtid. Jag skriver mycket bättre i nytid, i alla fall så flyter texten på mycket bättre om jag själv kliver in i historien och berättar. Det går ju inte jämt, tyvärr, då och då passar det bättre att skildra en del av texten, i ett dåtida perspektiv. Men om jag ska göra det får jag allt, ägna mer tid åt att analysera min text och ofta får jag lägga undan den till och med, för att gå igenom senare, ibland flera gånger. För att jag har en svaghet att blanda ihop mina tidsperspektiv. och det irriterar mig. Varför ska det vara så svårt! Hur är det med er andra som skriver? Nej, tacka vet jag att skriva huvudpersonen som mig själv. Det går så lätt, fingrarna bara flyger fram om nu saken är biff. Om jag vet vad det är som ska hända, förstås.

2 comments:

  1. Jag tycker nog att det är en aning lättare att skriva i dåtid.

    Jag har för mig att jag läste någonstans att det inte spelar så väldigt stor roll för läsare. Kan det ha varit Göran Hägg som skriver om det?

    Att man som läsare är så van vid både present och imperfekt att man efter en stunds läsande inte reflekterar över det.

    ReplyDelete
  2. Tack för visiten!

    Du har nog rätt i att man som läsare inte bryr sig om i vilket tidsperspektiv texterna har skrivits och det är ju trösterikt.

    Om man bara går till sig själv, så är det ju ingenting man tänker på. Om bara texterna annars är välskrivna.

    Göran Hägg sagt en del kloka saker så det är nog troligt att han varit inne, även på det.

    ReplyDelete