Wednesday 2 June 2010

Utmaningen idag - om något "unikt".

Jag letade och letade efter det vita trollet. Det kändes som panik om det hade kommit bort. När jag tittade in i förrådets innersta hörn fick jag se en kartong. Jag öppnade sakta locket och där låg det. Rufsig och tufsig men samma minnen i pälsen. Lilla Elin. Min själsfrände, min tvillingsjäl. Jag minns vårt sista möte efter vår väg, kvällen innan du och din familj skulle flytta. Hur vi kramade varandra, hur vi grät eftersom det plötsligt skulle skilja 50 mil emellan oss. Jag minns hur vi gav varandra det käraste vi hade. Du fick mitt armband av silver och jag fick ditt gosetroll. Vi var 12 år och hela vår värld rasade. Jag minns när jag låg i sängen, klockan 5, morgonen efteråt. Jag kramade ditt troll desperat, när jag hörde flyttbilen dundra förbi. Jag grät i dess päls tills tårarna tog slut. Många årtionden har gått sedan dess men minnet av dig vårdar jag med samma värme, som då. Vår vänskap tar aldrig slut fast du inte finns kvar i livet. Du dog bara något år efter att du flyttat. Men hos mig är du kvar för evigt.

9 comments:

  1. Trollet och bytet av minnesgåvor tyckte jag om, men på sätt och vis hade det "räckt" med att de kom ifrån varandra. Det hade också varit mer i samklang med textens inledning.
    Kanske beror det på att du börjar i ett perspektiv ("jag" upplever saker) och sedan byter till ett annat ("jag" vänder mig till Elin).
    Förvarningen i att "jaget" tänker på "lilla" Elin trots att Elin måste vara vuxen nu var snyggt inlagd även om jag som sagt hade föredragit ett annat slut.

    ReplyDelete
  2. Aj mitt hjärta! Vad hände med henne?

    ReplyDelete
  3. Hon blev hastigt sjuk och dog, 18 år gammal.

    ReplyDelete
  4. I minnet lever de man älskar alltid kvar.
    Ännu mer om manharen sak att relatera till.

    Fin text.

    ReplyDelete
  5. till Hanna T:
    Hon dog som ung så därför skrev jag som jag gjorde. Kunde inte undvara det!

    Jag skulle också vilja ha ett annat slut!
    Tyvärr!

    ReplyDelete
  6. Tur att du hittade det vita trollet. Smärtsamt men du har fina minnen.

    ReplyDelete
  7. Ja smärtsamt. Fint skrivet bra. Jag har en liten låda liggande jag med. Den dyker upp ibland..

    ReplyDelete