Tuesday 1 June 2010

Skrivpuffs utmaning idag. Om "Signal".

Jag sitter och skriver i mitt författarrum och är så inne i min historia att verkligheten är miltals ifrån mitt medvetande. Mina tankar formar ord som snabbt transporteras ut till fingrarnas rörelser på tangenterna. Allt flyter ut i en gungande värld av skapande, när jag plötsligt blir varse en signal. Som ilsket tränger igenom och brutalt tvingar ut mig i en blandning av fiktiv och verklig värld. Jag störtar upp och skrämd till tusen snubblar jag fram mellan datorns kablar, alltmedan ljudet tjuter allt starkare. Till slut kommer jag fram till orsaken. Det är ju alarmsignalen på min mobil som jag ställde på, för att inte glömma att koka potatisarna. Åhhh...!

8 comments:

  1. Önskat flyt i författandet. Tänk den som hade det.
    Själv sitter man mest och undrar om inte det där larmet snart skall börja, så man kan gå in och sätta på potatisen. Slippa det kreativitetsvakum man är inne i.

    ReplyDelete
  2. Hej Anders!
    Tack för kommentaren.

    Jag måste erkänna att:
    Okej, det är inte alltid så, men oftast faktiskt.

    Ett råd till dig: Gå och sätt på potatisen då, så kommer nog kreativiteten fram, efter middagen.

    ReplyDelete
  3. Haha, dessa jäkla signaler.
    Det jag skrivit är på samma tema som din text, men med lite mer ont blod...

    ReplyDelete
  4. Känner väl igen det där att jag går in i en annan värld när jag skriver. Då är jag också lättskrämd :-). Kul illustrerat.

    ReplyDelete
  5. "Allt förflyter ut i en gungande värld av skapande", tror förflyter är fel ord här. Flyter, snarare.
    "Det är ju min mobil som jag ställt alarmsignalen på, för att inte glömma att sätta på potatisen."
    Vad sägs om "Det är ju alarmet på min mobil" istället? Så slipper du två "på".

    Väldigt bekant med "åååhet" där på slutet :-)

    ReplyDelete
  6. Å vad underbart skrivet. Jag tror inte jag läst något på din blogg. Har verkligen missat något!
    Men jag tycker det är lite svårt att läsa texten, kan du ändra till lite större teckensnitt? Snääääääälla :-) Vill gärna läsa mer!

    ReplyDelete
  7. Känner igen det så väl. Men i mitt fall är det en signal om att barnen skall hämtas från skolan och dagis.

    ReplyDelete
  8. Tack för kommentarerna!
    Jag startade den här bloggen för några månader sedan och har inte varit speciellt aktiv här. Nu kanske det blir ändring på det!
    För det här var skoj!

    Vi har alla en relation till signaler på ett eller annat vis. Intressant att se olika vinklingar!

    Till Hanna T: Du har så rätt så men eftersom det här är texter som är skrivna mycket hastigt, så smyger det sig ofelbart in småfel, här och där. Sån´t som jag vanligtvis tar bort i mera seriösa fall,innan publicering. Här lägger jag inte ribban lika högt.

    Till Marica. Jag ska försöka att göra texten lite mer lätt att läsa. Har inte tänkt på det!
    Tack för dina fina ord!

    Om ni vill så besök gärna min andra blogg: Skogstrollet tycker. Ska lägga in länk till den, här på sidan. Där finns massor av foton, och länkar till det jag skrivit förut.

    ReplyDelete