Tuesday 8 June 2010

Om att fira.

Alla har vi födelsedagar och märkesdagar som vi vill komma ihåg.
Stora ögonblick, som vi kan minnas i evig tid.
Men vad är "våra största ögonblick"?
Är det hyllningar och tal som får en att känns sig som en mycket uppsatt person.
Med en makalös flera rätters middag i ett hav av lyx och presenter.
Eller är det när våra kompisar ordnar ett riktigt strandparty där allt är tillåtet.
Där ingen stör sig på att festen blir lite stökig
och planeringen för kvällen ändras efter hand.
Där allt kan hända men detaljerna kanske bleknar bort,
i ett lite dimmigt minne.
Är höjdpunkten i stället att få utöva kamper med oss själva och ens vänner.
Att få mäta våra innersta styrkor.
Minnas och kunna jämföra dem med andras.
Eller är höjdpunkten när vi får vara i en unik miljö,
där händelser inträffar som vi aldrig varit med om förr.
Att få minnas det med värme och glädje, i långa tider efteråt.
-----
Men vad firandet innehåller är nog inte så viktigt,
bara det kommer från hjärtat.
Då först kan vi nog få ett minne för livet.

7 comments:

  1. Rätt har du. Det jag minns bäst från mitt bröllop är min älsklings rungande ja (efter en paus som var precis så lång att folk började skruva på sig).
    Småsak: "stöktig"

    ReplyDelete
  2. Mitt största ögonblick var nog när jag helt förstörd i kroppen vaknade och dåsigt fick veta att jag trampat så nära dödsgraven att jag varit nära att trilla ned, men överlevt.

    Efter den dagen beslöt jag mig för att aldrig mer göra något jag inte vill. Livet är alltför kort för att spillas på sådant.

    Många frågor staplas upp när jag läser din text

    ReplyDelete
  3. Intressant läsning. Kloka funderingar. Sista stycket mycket sant, tror jag.

    ReplyDelete
  4. Tack för fina kommenarer!
    Roligt att texten framkallar frågor och får folk att relatera till sig själva.
    Intressant!

    Till HannaT: Jag ändrar "stöktig" och ett annat litet stavfel jag gjorde. Tack, för att du kommenterade det!

    ReplyDelete
  5. Ja, fint att få fundera när man läser. Att det kommer från hjärtat. bara det är viktigt tror jag, bara det. :)

    ReplyDelete
  6. ja små funderingar får man allt. bra och intressant

    ReplyDelete
  7. Många intressanta tankar.

    ReplyDelete