Tuesday 22 March 2011

Att våga vara same!

Nu har jag nyss kommit hem ifrån mitt första möte,
i Sameföreningen.
Jag är ju nyinvald där så jag satt mest bara och försökte lära. Men det var mycket information där som var intressant. Vad jag märkte är att allt samiskt är på frammarsch nu. Det blir mer samiska i skolan, förskolan, inom äldrevården och för oss, som tidigare gått miste om det arvet. Det satsas mer på den samiska kulturen nu och samiska näringar blir mycket mer tagna på allvar vad jag slogs av där jag satt är att jag inte behöver känna det skämmigt längre att vara same. Det är en revolution för generationen före mig och för de äldre. Men jag hoppas verkligen att de nya generationerna slipper den tyngd som mina förfäder kände. Den tyngd som fick dem att helt avsäga sig sitt arv att sluta prata sitt språk att ta avstånd från sin kultur - för skammens skull - Jag var så inne i min skrivande historia i dag att det kändes motigt att behöva fara iväg på mötet Men så här efteråt ångrar jag mig inte. det var så utvecklande och informativt för en som jag, som törstat och längtat saknat att tordas bekänna min tillhörighet. Jag trodde ärligt talat att det var kört för min del. Att den del av mig som skrek efter att få visa vem jag var, var jag tvungen att gömma, att trycka ner för det hade tidigare generationer visat. Jag vågade inte låta det arvet blomma ut tidigare på riktigt, av rädsla för att trampa på otillåten mark. Kanske jag skulle bli tagen för skrytsam och dryg inte värdig att klampa in, i deras värld. Därför känns det så otroligt skönt att med stolthet i rösten nu kan säga,
lite avvaktande men ärligt: JAG ÄR SAME.

6 comments:

  1. Intressant att få läsa om både framfarten på halkiga vägar och om den välkomna triumfen på Samekonferensen. Båda maken och du har vägar att plöja -lycka till på era viktiga och spännande äventyr!

    ReplyDelete
  2. Ja, här kan man nog säga det är full fart nästan varje dag. Det kan man inte tro när man ser var vi bor. Mitt ute i skogen, miltals från något samhälle och med en granne! Men vi har skoj och det är värt massor!

    ReplyDelete
  3. Jag vet inte om jag har sameblod i mina vener men skulle inte bli förvånad om det finns det i mormors linje, som härstammar från Strömsund.

    Morfar har rötterna i Ungern, farmor i Finland och farfars släkt var Nederländare. Inte mycket svenskt här inte ;-)

    Jag har alltid haft en stor respekt och kärlek för samer och samekulturen.

    Göran Lundin var en av mina lärare då jag gick på Medlefors folkhögskola :-D Underbar människa!

    Tusen tack för besöket hos mig, så jag fann vägen till dig!

    Kramar från mig <3<3<3

    ReplyDelete
  4. Välkommen till min blogg, Pennelina! Du verkar ha en mycket intressant släkt som även du får vara stolt över.

    Ja, Lundin är bra och han var och hälsade på hos mig i höstas. Det var så roligt att lära känna honom personligen.

    Jag har nu varit och tittat på dina bloggar och jag är sannerligen imponerad. Du är ju jätteduktig!
    Hela familjen hörde din musik och alla tyckte det var så-å bra!

    Jag ska läsa mera av dina texter senare.
    Kram/Barbro.

    ReplyDelete
  5. Blir nästan förvånad när jag läser ditt inlägg. Som sörlänning känns det konstigt att samerna skäms för sitt ursprung...? När jag (född -62) gick i skolan och lärde mig om samekulturen kan jag inte påminna mig om att den på något sätt nedvärderades. Samtidigt vet jag ju att det inte är så länge sedan, åttio år kanske, som samerna ansågs vara en lägre stående "ras" än...? Ja, än vad? Arierna, antar jag.

    Det gläder mig att du känner som du gör, att ditt arv är ditt, och lika värdefullt som någon annans.

    ReplyDelete
  6. Hej och välkommen hit!
    Tack för din kommentar!

    Mycket intressant det du skriver.
    Jag var också barn på 60-talet och kände aldrig något negativt med mitt ursprung. Jag visste att min morfar var helsame men min morfar dog när jag var 2 år så honom fick jag aldig förmånen att lära känna.

    Min mamma berättade om mitt samiska ursprung och vem som var mina släktingar men hon var uppfostrad till att vara svensk av min morfar. För han hade tagit så illa vid sig av alla oförrätter, av skallmätninger, fattigdom och negativa attityder från det svenska samhället att bestämde sig för att bara vara nybyggare.

    De som har haft förmånen att växa in i sitt samiska samhälle känner knappast samma skam som den jag bekriver här.
    Åh, detta är för viktigt för att beskriva i en kommentar. Därför kommer jag att skriva ett inlägg till i detta ämne. Jag hoppas att du vill läsa det också.

    ReplyDelete