Monday 6 September 2010

Att komma hem - Skrivpuffs utmaning idag!

Jag styrde min båt från standen och gungade iväg på vågorna de blå. Solen sken och endast en ljum vind blåste över den krusiga vattenytan. Sakta började jag ro och det kluckade så vackert mot båtens stam. Känslan av frid och ro fyllde mitt hjärta. Jag kastade ut mitt flöte mest för att få sitta där ensam i universum och att bara få njuta. Oväntat blev en virvel synlig i det svarta vattnet. och mitt bete drogs plötsligt ner i djupet. Med våldsam kraft böjdes spöet ner i en båge och förskräckt lade jag upp årorna på båtens sidor för nu hade jag fullt upp med att hålla i spöet och min båt böjrade glida framåt, allt fortare. ´ Friden och ron hade bytt plats med spänning och ovisshet Båten snodde runt, runt allmedan jag fick kämpa för att hålla fast besten, jättegäddan - som till slut tröttnade. Stilla och nöjd började jag ro igen längs sjöns veckiga yta Hem till den lilla stugan - med följde mat för flera veckor.

8 comments:

  1. Härlig text lite drömmande.
    Ler

    ReplyDelete
  2. från frid till aktion i en kort text.
    Lyckligt slut (inte för gäddan)

    ReplyDelete
  3. Tack för kommentarer! Nä, Anders, gäddan hade nog svalt betet. Tror jag...

    ReplyDelete
  4. Underbart! Jag såg allt som en film eftersom du berättat det så målande

    ReplyDelete
  5. jag gillar vändningen med nappet som på något sätt kommer oväntat trots att det är just vad fiske går ut på...just så där kan det vara, fisken kommer och "stör" :) Jättefint skildrat!

    ReplyDelete
  6. Mycket fint skildrat: För mig kunde jag också läsa in en annan än gäddan.Flera bottnar.

    ReplyDelete
  7. Tack för kommentaren som hamnade mitt i prick.

    ReplyDelete