Sunday 1 May 2011

Bättre med en fågel i handen än tio i skogen.


Det kom lite snöpuder idag och genast invaderades
den solrosfyllda gräsmattan med massor av bergfinkar.
Jag var fram med kameran och tog ett kort genom fönsterrutan,
därav den dåliga skärpan.

Sen hördes det en duns,
jag sprang ut för att se vad som hänt.
På marken nedanför fönstret låg en vacker bergfink och gapade
upp och ner, med sitt vita bröst väl synligt,
fågeln var färdig för vilken rovfågel som helst att ta.
Jag tog sakta upp fågeln, såg att den andades
och fick maken att förstå att han kunde komma ut med kameran
och ta ett kort på den illa tilltygade snyggingen.
Lade sedan ner fågeln, försiktigt för att inte stressa den mer
och med sina kamoflagefärger syntes den knappast i fjolårsgräset.

Höll sedan koll på den, genom fönstret tills jag för en liten stund sedan
gick ut med kameran. Kanske jag kunde ta ett sista kort på min skyddsling.
Men då hade den piggnat till, blev orolig och med några korta småfågelsteg
sprang den iväg
och lyfte upp till sina vänner i rönnen.

men minnet av den lilla varma kroppen i min hand, fick mig att känna hur talande orden är:
Bättre med en fågel i handen
än tio ut i skogen.

2 comments:

  1. Att få hålla en fågel i sin hand är ganska få förunnat. Hoppas den klarade sig och fick ett långt fågelliv! Om den inte klarade sig fick den åtm en trygg, fin stund i din hand.

    ReplyDelete
  2. Det är i det allra minsta som det stora sker!

    ReplyDelete