Monday 7 April 2014

Huvudpersoner i handlingen.

I min förra bok är det ju helt naturligtvis Sverker som är huvudperson. Men nu när jag skriver mer fiktivt blir det en annan sak. Jag såg en författare som plockade sina karaktärer från kända skådespelare och kändisar i övrigt. 

Det är ju inte min melodi med den här historien, som är från 1800-talet. För då fanns det få kända personer och de som fanns är inte tillräckligt karaktärsbeskrivna och präster och adel är inte heller mina favoritpersoner att bjuda in. Jag  har därför byggt upp mina huvudpersoner från folk jag minns som lite udda. Eller speciella personer jag läst om och bildat mig en personlig uppfattning om. Det är mycket intressant, tycker jag. Sen måste det ju även finnas vanligt folk, men vad var vanligt folk då? Det kräver kunskap om vad som var vanligt på den tiden. 
Helt naturligt är det stor skillnad mot nutidens.

No comments:

Post a Comment