Saturday 17 September 2011

Himmel över London, av Håkan Nesser

Idag fick jag tag på Håkan Nessers senaste roman, deckare eller vad...? Ja det vet tydligen inte ens hans själv.
Jag är mycket spänd på den boken och det har jag berättat om förut.
Ska försöka utnyttja all min flexibla tid, här framför, till få lite Nesserinspiration då och då.

Det är bra att få lite distans till  alla 1800-tals berättelser och fundrationer kring allt elände  och vidrigheter som utspelade sig här i Norra Norrland under den tiden.  
Det kan nog behövas, som nyttig avbrytning ibland.

Som försvar till mitt eget påstående om Norrland på 1800-talet så vill jag tillägga att det fanns   mycket godhet och värme människor emellan, mitt i armodet.

I världen som jag dyker ner i under mitt resercharbete, är samhället och de styrande den främsta orsaken till folks fattigdom. Synen på samhället som fanns på många platser då, var här upp i Norrlands inland oftast blind och frukansvärt snedvriden.

2 comments:

  1. Så han vet inte ens själv vilken genre den faller undan? Sådant är endast de riktigt etablerade författarna förunnat. Lyxigt!

    ReplyDelete
  2. Nu har jag börjat höra ljudboksversionen och än är det i alla fall, inga mord. Kanske det kommer. Många personer att hålla reda på men det klarnar väl när man kommer in i handlingen ordentligt.
    Det är bara det att just nu har jag inte mycket tid att lyssna. Men det ska bli.

    ReplyDelete