Tuesday 6 December 2016

Sommaren 1969.

Jag kastade ner mig i gräset och grät som om hjärtat skulle brista. Men mina kinder var redan våta, många gånger om. Från dagen jag hade förstått att det inte fanns någon återvändo.
På natten sov jag ingenting. För mina tankar flöt omkring i en desperat känsla av rädsla, sorg och uppgivenhet. Ändå fanns där ett deperat hopp om att allt bara var en mardröm. Tills, jag hörde surret, det tunga av en flyttbil och sedan det värsta,  det  mindre surret, av den lilla  personbilen jag så väl kände igen. Då var klockan 5 på morgonen och timmarna efter låg jag bara och hulkade i min säng.  Jag var ensam och skulle så gå i fortsättningen
Nu var vi tvingade att gå skilda vägar, ”Bibblan och Babblan”. Vi var tvillingsjälar, själsfränder och var bästa kompisar sedan många år och oskiljaktiga. Trodde vi. Vi var tretton och hade så väl behövt stöd av varandra under vår fortsatta ungdomstid.. Men våra gjutna vänskapsband slets av och dömdes till desperata handskrivna brev sända med post istället. Femtio mil emellan.

När jag masat mig upp efter den sömnlösa natten skulle jag byta på mitt marsvin. Jag skulle hämta gräs till mitt fyrbenta djur men där mitt i det gröna, sjönk jag ihop. I stället fick det långa gräset ta emot all den förtvivlan jag kände. Ingen såg mig där och jag minns solen och ett mycket vackert väder men trots det är minnet av den dagen fruktansvärt…. 






No comments:

Post a Comment