Monday 25 November 2013

Försöka hålla ordning på all fakta är nödvändigt


Böcker jag har läst och skaffa information ur, för att sätta mig in i miljön och sättet att leva här uppe, i den tid som jag skriver om. Men - jag höll på bli galen. Det var böcker här och där och den jag för stunden skulle titta i kunde var längst ner eller så hittade jag den inte.
Alltså, en rejäl städning bland alla papper, böcker och anteckningar var verkligen på plats.

En scannermus,  var lösningen. I mitt fall, så har den blivit ett rejält hjälpmedel och så One note, databasen i Windows. Nu har jag scannat över innehållsförteckningar från alla böcker till One note. Så det finns möjligheter att gå in där när jag söker informationer. Använda sökverktyget och har jag tur så är texten så pass tydlig att datorn kan hitta orden jag letar efter. Men hur som helst så har det blivit mycket tydligare var det jag letar efter kan finnas.

Anteckningar och pdf-filer jag har på pränt har jag satt in i register, efter olika teman och användningsområden. Efter varifrån uppgifterna kommer eller vilken tidsålder de informerar om.
Ja, nu gäller det att hålla ordningen och inte blanda ihop det igen. Men det är lätt att göra det när man är inne i historien och önskar få fram de rätta orden snabbt.





No comments:

Post a Comment