Monday 25 February 2013

Luthers Lilla katekes!



från 1878 går jag igenom just nu.
Är den intressant?   Ja, den ger mig,en inte helt bekväm insikt om hur det var förr!


Varför läser jag den? 
Svar: För att jag vet hur viktig den var i människornas liv under den tid jag skriver om.

Blir man mer religiös av att läsa den?  
Svar: Fortfarande känns det för betungande allvarligt från samhällets och prästernas sida,
 för att svara på det. 
Jag är inte den som ska nedvärdera människors flit och id
 att vara myndigheter och överhuvuden till lags.
De hade skäl till att göra det och de som kämpade emot fick bittert erfara vad det kunde leda till. 
Säkert var också, att bekänna sig till den kristna tron räddade många människors liv, 

  Men här kommer exempel och värdera får ni göra själva:

"Första budet:
Du skall inga andra gudar hava jämte mig."

Senare i boken kommer förklaringar och utvärderingar.
Där står:

"Gud förbjuder i första budet avguderi.
Avguderi sker därigenom att man dyrkar beläten och skapade ting.
Eller eljest vid något i världen så fäster sitt hjärta att det drages ifrån Gud."

När frukta vi Gud över allting?
När vi inte räds för något så mycket som för att göra Gud emot.

När älska vi Gud över allting?
När vi hålla honom för vårt högsta goda och gärna lyda hans bud.

En liten personlig undran, från nutiden:

Blir inte pengar, materiella saker och inte minst vi själva, våra egna personer, till nutidens beläten.
Hur många fruktar Gud för det?

............

Andra bud analyserar jag senare...

No comments:

Post a Comment