Wednesday 23 January 2013

Den lilla människan i vårt stora Norrland.

Jag har fått en inbjudan till Litteraturseminarium på Folkets Hus i Umeå, i februari.
Tillsammans med ett enkätformulär från en projektledare för "Det litterära Västerbotten"
på Länsbiblioteket/Region Västerbotten.

Skulle säkert ha varit roligt att medverka men tyvärr är det långt till Umeå
och vi har barndop i familjen, dagen efter.
Men jag är imponerad över hur kreativ kulturen verkar vara i Västerbottens län.
Det har jag fått många bevis för. Från Norrbotten, som ju är mitt län,
tycker jag det verkar lite mer tunnsått med planer och visioner
på det kreativa kulturområdet. I alla fall det som når mig.

Men det är inte bara inom kulturområdet, det gäller allt inom inlandet.
Kanske ett bevis på att Norrbottens län är än stort och boende i dess utkant
ofta kommer mellan stolarna och ibland helt glöms bort. Det är nog svårt att tillgodose
allas riktningar och behov inom ett så vidsträckt område och insatserna räcker oftast bara
till de persontätaste områdena.

Om jag bara ser till mina egna behov och min egen bekvämlighet så skulle ett Norrbottninskt
stor-län vara perfekt för oss, boende i de sydligaste delarna av vårt nuvarande Norrbottens län. Om det skulle gå samman med Västerbottens län, så skulle vi hamna i mitten. Men det förslaget är väl skrotat redan. Tyvärr!

Dessutom tankarna som varit på att dra in ytterligare län i detta eventulla storlän, skulle ha blivit helt ödesdigert för alla vi norrlänningar, är jag rädd. Om det skulle ha blivit verklighet alltså.

Med kommungränser kan det vara likadant många gånger. Att vi som bor i ytterområdena måste skrika högre och längre för att höras. Speciellt när det geografiskt är närmare till andra kommuners huvudort än till vår egens. Fast när vi väl hörs så mal regelverket på och det kan finnas chanser även för oss. Så jag vill inte klaga, inte alltför mycket.
Men något som från början fick mig att höja på ögonbrynen var att så många personer i vår huvudort, har uttryckt sin egen förvåning när de berättat att de aldrig varit inom vårt område. Inom Repriket.
Då är väl dags att vi börjar marknadföra oss nu. Vi finns, vi också!

Men helt logiskt, förstår jag att när det gäller områden inom mitt gebit, litteraturen, är det nog inte konstigt att det till mig, kommer erbjudanden och idéer, söder ifrån.
Eftersom jag valde ett förlag inom Västerbotten att ge ut min bok.
Men det kan jag skatta mig lycklig åt. För Ord och visor har varit ett bra förlag, för mig.




No comments:

Post a Comment